Buat selama mana yang kak mona kite ni wat practical, sampai pun di satu point yang kak mona ni dah tak dapat tahan dengan tekanan kerja di hotel bukit tu.
(berlatar belakangkan lagu melara jiwa-ziana zain)
Selama ni kak mona rasekan yang kak mona la merupakan trainee yang pandai berlakon dengan mengcover rase letih dan tak larat bekerja kat hotel tu. Sampai la satu hari ni, emosi menguasai jiwa dan perasaan kak mona. (kelas teater – jangan emosi menguasai diri, jika itu berlaku, mesej yang disampaikan tidak jelas)
Kak mona kiter ni bertugas/bekerja untuk hotel ni dengan semangat kerja yang berkobar. Memang la kak mona nak buat sumer ni untuk kebaikan report kak mona. Tapi selain tu kak mona ni minat dengan kerja-kerja macam ni sehinggakan orang tak nampak yang kak mona ni seorang trainee dan mula nak menguasai diri kak mona dengan mengambil kesempatan diatas kebaikan yang dibuat oleh kak mona. Memang segelintir insan telah memberi pesanan pada kak mona yang certain2 orang akan layan kak mona ni lagi teruk dari layan pekerja. Meaning to say, macam buat trainee ni jadi kuli la.
Hari kak mona kerja ni tak tau la bile, tapi dia disalahkan dan dimarahi atas kesalahan orang lain buat mahupun kesalahan itu berpunca dari orang yang sedang memarahi itu.
*Kak mona dikatakan telah ditugaskan untuk menjadi runner pada satu malam dinner. Tapi seorang staff telah merampas tugas kak mona itu secara tiba2 dan kak mona jadi server/waiter.
*Dinner tu telah direserve untuk 13 orang yang kemudiannye akan pergi menikmati urutan dan belaian di spa hotel.
*terdapat satu table for two yang juga telah direservekan untuk 2 orang pak arab yang menginap kat hotel tu. (maybe gay couple)
Dan ini lah yang berlaku pada malm tu.
* kak mona ditugaskan untuk menjaga table yang di openkan untuk walk-in guest.
*table 13 orang tu manager dah fire order kat kitchen sebelum ketibaan 13 orang ni sebab organiser yang suruh supaya food siap awal n mereka bleh pergi spa awal.
kitchen tak prepare food pada mase manager fire order. – food kluar lambat
kak mona kene berbaik plak dengan 13 guest ni supaya diorang bleh tunggu food yang delayed tu. – offer beverage – beverage yang x pernah kak mona serve (tak tahu macam mane ruper air tu) – manager pergi lobby lounge bar buat air dan hantar separuh, separuh lagi baru pergi naik atas amik tanpa beritahu kak mona yang mane satu air yang dah di buat – air lambat serve.
*food plak tu ada yang tak amik appertiser ngan soup, trus amik main course. Confuse berlaku dengan runner.
*manager plak menjadi seorang apek tua yang gelabah. padahal situation bleh dikawal tapi membuatkan sumer staff (3 orang jer) jadi konfius n pening. Silap anta food, server/ waiter kene.
*pak arab sampai. Nak lepak minum2 dulu. Balun 8 botol beer = 8pm-9pm. Baru nak order.
*meja 13 palk tu sebenarnyer yang datng just 9 orang n lagi 4 orang tu datang lepas spa. 9 orang balik kul 9 malam, 3 orang datang kul 9.30 = kene serve lambat lagi.
*food untuk pak arab dah siap, tapi diorang taknak makan dulu, nak lepak2 menikmati saat2 mabuk. Nak tunggu plak green light untuk serve.
*kul 10.30 table reservation 13 pax dah settle. Clear.
tiba2 call dari lobby lounge bar – shahrul. Tanyer beer kat azur ader lagi tak? Kak mona yang tak tahu menahu ader beraper beer kat ctu gtau tak tahu ader beraper. Si shahrul ni turun n carik ader lagi beer n letak 2 botol beer atas station dengan gaya yang marah dan intonasi suara yang kak mona tak tahu kenapa dier berkelakuan begitu. (jiwa kak mona bergolak)
table pak arab masih ditahan hingga kul 11. akhirnya staff terpaksa buat ayat berlapik untuk suruh diorang makan (suruh berambus). Time diorang makan plak, automatic system lampu kat restaurant ditutup. Pak arab marah2. manager mintak maaf n call engineering staff untuk switch on balik lampu kat azur. Manager membebel n marah2 (mencarut sumpah seranah bagai) kat staff sebab lambat serve. (dia yang jaga table tu)
habis diorang makan kul 12. clear.
Apabila berakhirnya service untuk malam tu, kak mona n para staff kene kutip sumer operational equipment sebab cost controller nak wat inventory. Mase sumer orang ni mengutip barang2 ni, manager dengan senang hati mengucapkan kate2
“ok you all, i balik dulu, see you tomorrow. Thanks for today.”
Terkontang kanting kak mona disitu. Tak sangka manager kak mona ni macam lepas tangan jer. Dier tak sedar ker kak mona ni seorang trainee dan kak mona patutnyer keje just 8 hours a day dan paling lamer pun kak mona bleh consider lagi ialah OT yang tak berbayar selama 1 jam setengah. Sebak kak mona lalu lari sebentar ker stor. Menitik air mate dengan hidung mengalir2 hingusnyer. Datng si joseph tanyer kak mona kenaper, “takder paper, hingus aku ni meleleh la joseph tension aku. Mate aku ni tadi mase serve ader pepper kene kat jari aku. pepper masuk mate masa aku kesat mate aku gatal”
Manager dah takder. Kak mona pun bajet nak cabut lari la. Tapi kak mona pikirkan kesian kat budak 2 orang ni kan, kak mona pun stay la kejap tolong diorang. Si shahrul pun turun bawah tolong azur buat inventory ni. Tapi dari segi air muke dier, kak mona dapat rasekan yang dia macam tengah tension or marah. Kalu ada sangkut paut ngan kak mona, memang kak mona tak tau nak kate ape dah. Sepanjang kak mona buat kerja kat hotel ni, kak mona buat seikhlas hati dan sehabis boleh. Kak mona taknak dilihatkan sebagai trainee yang tak bleh diharap macam certain2 trainee (sempat ngutuk lagi ni). Jadi kak mona pun tolong la diorang.
Lepas tu kak mona cuber menyingkap situasi sebenar ngan shahrul ni dengan cube offer tolong dia buat inventory untuk lobby lounge plak. Tapi sebelum nak offer tu dia dah tanyer kak mona dulu. Jadi, maybe takder ape2 kot. Kak mona kiter ni pun pergi la tolong (kalu dah suker susah nak tolak) then kak mona pun tanyer ape yang dah berlaku n dia cakap yang dia tension sebab kat lobby tu takder staff n tinggal dier sorang jer yang buat sumer benda. Katernyer sib baik kak mona ader tolong. (berangan sebentar). Kalau tak, mau dia berenti. Tapi memang betul pun. Hotel ni kekurangan staff (tahap kritikal) sampai kan pernah satu hari tu GM yang tolong clearkan tray room service. Lobby lounge ni plak ader gelas2 bertimbun tak berbasuh sebab si shahrul ni sebok order barang, amik guest order, buat air lagi, pick-up food order lagi, Buat gm cocktail lagi. Kesian dier. Tapi dia bleh bertahan kire ok la.
Smapi sekarang ni, shahrul masih tak berputus asa mengajak kak mona untuk datang tido umah dia. Sememangnyer dia ni taste kak mona tapi dia macam bukan type untuk kak mona main ngan dier. Tujuan dia ajak pun sebab dia nak main. Dia ni rendah sket dari kak mona (tinggi kak mona 178, so bayangkan la). Kak mona memang suka kat dier sampaikan dah jatuh sayang kat dier. Tapi kak mona tak tau nak teruskan perasaan ni ker tak sebab dier dah ader boyfriend n girlfriend n dia sendiri ngaku yang dia selalu main. Kak mona sekarang ni sayng sanagt kat dier tapi tak sanggup nak mian ngan dier sebb kalau main ngan dier nanti jadi skandal. Kak mona sebenarnyer nak dier juger spendapat ngan kak mona. Maksudnyer dia juger sayang kak mona tapi layanan dia pada kak mona tak same ngan staff yang lain. Pada pandangan kak mona, dia bersayang-sayangan ngan hafis (staff azur) tu just gurauan n shahrul admit it. Jadi kak mona takut yang dia bersayang-sayangan ngan kak mona just untuk bergurau n just nak main ngan kak mona jer, Nothing special between kak mona n him. Pada korang yang membaca ni la kan, korang mesti sakit ati kalau dapat tau yang couple korang main ngan orang lain. Mungkin selama ni shahrul just berlakon depan kak mona untuk mendapatkan apa yang dia nak. Kenapalah kak mona kiter ni trainee kan? Kalau kak mona ni dah betul2 kerja, takder benda lain dah yang kak mona nak pikirkan selain kerja, kak mona dah start dah carik couple. Tapi tu lah, sape nak kat kak mona ni kan. Orang kebanyakannye nak yang fresh2, baru abis sekolah. Set2 jambu. Kak mona kiter ni jambu ker, comel ker? Herm...
No comments:
Post a Comment